Selasa, 07 Februari 2012

Jangan Pernah Jauh dr Allah..


“ Ya Allah, kenapa aku yang menerima ujian seberat ini! Sungguh sakit dan pahit untukku menanggung!”
Begitulah remuk sekali hati setiap kali ujian menimpa kita. Air mata mengalir dengan deras menunjukkan betapa lemahnya kita. Kesakita itu bagai tiada penamatnya yang seringkali menduga keimanan kita ..
Terasa bagai Allah tidak mendengar rintihannya..
Terasa seolah-olah Allah benci kepada dia..
Terasa Allah meluat dan jemu mendengar doanya..
Dia hampir putus asa..

MERAJUK DENGAN ALLAH!
Kadang2 kita tidak terlepas daripada menghadapi ujian yg menimpa2. Datangnya tidak diundang, perginya tidak jugak diusir. Syaitan tidak jemu berbisik2 menjadi peneman yang setia menghasut dan mengajar cara2 “MERAJUK” dgn Allah......terasa sudah tidak rajin berdoa dengan Allah kerana Allah tidak mahu mendengar/ sudah jemu mendengar rintihan doa kita. Merasakan ibadat yang dilakukan adalah sia2..
“ emm, sama sahaja aku solat ke x! Sama saje aku berdoa ke x! Aku hidup dengan masalah jugak! Tuhan x sayangkan aku!”..

Begitulah kita. Cepat bersangka buruk dengan Allah. Rela mencari kesalahan lain daripada mencari kesalahan diri sendri. Yang peliknya, apabila ditimpa masalah, kenapa kita tak menunding jari kepada diri sendri betapa kita jauhnya drpd Allah. Tak ada pon kita berkata yang selama ini kita bnyak meninggalkan kewajiban yg Allah suruh dan meninggalkan maksiat yang Allah larang..

SIAPA YANG JAUH SEBENARNYA??
Kenapa mesti kita merasakan Allah itu jauh? Bukankah kita yang menjauhkan diri kita dr Allah?? Apabila hati kita yg bersih tidak diisi dengan perkara2 yang mengingati Allah, makan, hati ini akan kosong dengan sentuhanNYA. Lalu, dngn saat itulah kita akan mengatakan Allah itu jauh..
Walhal, Allah itu sngat dekat! Lagi dekat dr urat nadi kita...
Ini bukan sbb Allah yg jauh sebenarnya. Masalah itu berpunca dr kita sendri. Kurang mendekati Allah dengan perkara2 yang berkaitan denganNYA. Kurang atau tidak pernah memohon ampon atau sujud kepadaNYA...
....Cahaya hidayah yang hadir hanya untuk hati2 yang sentiasa mengingatiNYA dan bukannya HATI KOTOR dngn perbuatan kita sendiri. Kerana kekotoran dalam hati, maka tiada ruang untuk hidayah bermukim. Yang memberikan hidayah itu hanya Allah dan akan diberikan kepada orang2 yang berusaha kearahNYA..insya’Allah....

Sahabatku, ALLAH TIDAK PERNAH JAUH...
Sungguh, Allah tidak pernah jauh dr kita..pandanglah kesuluruhan kehidpan ini dengan pemikiran yang Allah kurniakan..renungkanlah sejenak betapa Allah amat menyayangi kita..sesungguhnya ALLAH TIDAK AKAN MEMBEBANKAN MAKHLUKNYA DI LUAR KEMAMPUANNYA MELAINKAN DENGAN KESANGGUPANNYA..

“ dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu(muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku, hendaklah dia memenuhi permintaanKu dan beriman kepada Ku, agar mereka memperoleh kebenaran.”-al-baqarah (186)..

Masalah yg hadir sebenanrnya bergantung pada hati kita sendiri..kenapa mesti kita merasakan Allah itu jauh bila menghadapi sesuatu ujian yg berat?? Sedangkan para pejuang Islam yg terdahulu telah diuji dengan begitu hebat dibandingkan dengan kita. Mereka itu lebih mulia dr kita.

Bibir ringan mengukir bicara bahawa kita yakin menuturkan rasa cinta kepada Allah dan rasulNya. Tetapi apabila menimpa musabah? Ukiran dibibir itu amat berbeza dngn yg terbuku di hati. Di mana buktinya kata2 yang diukir itu???
“ apabila kamu mengira akan masuk syurga padahal belum datang padamu (ujian) sepertimana dialami oleh orang2 yang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan, digoncang dngn pelbagai cubaan..sehingga Rasul dan orang2 yg beriman bersamanya berkata,”Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesunggunya pertolongan Allah itu sngat dekat,”-al-baqarah:214

Tidak ada komentar:

Posting Komentar